Een groot doel. Wat je ‘s nachts uit je slaap kan houden. Dat inspirerend en motiverend werkt. Dat is een FRED. Waar dat voor staat lees je hier.

Wat is een FRED?
Fred is een afkorting, het staat voor een Fantastisch Reusachtig Eng Doel. De term komt oorspronkelijk uit het Engels en wordt genoemd door auteur Jim Collins in dit boek. Zij noemen het een BHAG en Fred is een vertaling naar het Nederlands. Dat werkt wel zo lekker. Collins is een inspirator met een bewezen staat van dienst in het motiveren van bedrijven naar succes.
Jouw reis naar de maan
Een Fred geeft een gezamenlijk doel en stimuleert iets te bereiken dat anders niet mogelijk zou zijn geweest. Het krachtigste voorbeeld is de beroemde verklaring van president Kennedy uit 1961: “Amerika moet zich ertoe verbinden het doel te bereiken, voordat dit decennium voorbij is, om een man op de maan te landen en hem veilig naar de aarde terug te brengen.” Een ambitieus doel dat aanzette tot hogere prestaties en investering. Het resultaat was natuurlijk de historische maanlanding in 1969.
Een Fred dwingt een organisatie om groot te denken en een plan te maken voor succes op lange termijn. Het is een integrerend doel, definieert een visie voor de toekomst en motiveert iedereen om dit te bereiken. Kortom, een Fred inspireert, geeft richting en zet aan tot actie.
Volvo als voorbeeld
Eerder dan design of sportieve prestaties, verbindt Volvo zich al jarenlang rondom het thema veiligheid. Dat is veiligheid voor de bestuurder, passagiers en medeweggebruikers.
“We accepteren niet dat mensen het leven verliezen bij vliegtuigongelukken, dus waarom zouden we auto-ongelukken als onvermijdelijk beschouwen?”
Jan Ivarsson, hoofd Safety Strategy bij Volvo Car Corporation.
In 2020 wordt niemand meer gedood of gewond in een Volvo.
Hoe haalbaar is dat?
Geen ernstige verkeersslachtoffers met een Volvo is een mooi streven, maar het zal niet voorkomen dat er ergens op de wereld iemand in een nieuwe Volvo een ongeluk veroorzaakt. Dat weten ze bij Volvo natuurlijk ook.
Het is een transformationeel doel. Het gaat erom dat je bekijkt wat er is bereikt. Volvo investeert in veilige systemen voor de bestuurder en design dat rekening houdt met veiligheid van medeweggebruikers. In het dagelijks bestuur is een chief safety officer aangesteld die alle innovaties toetst aan veiligheid en een veto heeft als het niet voldoet. Is de auto sneller maar niet veiliger? Niet doen. Zuiniger en veiliger? Doen.
Een Fred werkt inspirerend, activerend en richtinggevend. Hiermee stelt Volvo een ambitieus, meetbaar en activerend doel.
Stel je FRED vast
Nu wil je misschien geen mens op de maan gaan zetten, maar heb je wel een groter doel wat je ’s nachts uit je slaap houdt. Zo’n groot doel formuleren kan gebaseerd zijn in vier categorieën.

- Rolmodel. Een ander bekend en succesvol bedrijf als voorbeeld.
- Gezamenlijke vijand. Zet je af tegen de concurrent.
- Doelgericht. Een meetbaar doel gericht op omzet, klanten of aantallen.
- Transformatie. Helpt je organisatie met een grote en langdurige verandering.
Welke Fred je kiest hangt af van hoeverre van jezelf. Het formuleren van een groot doel is een creatief proces. Belangrijk is dat het aansluit bij je bestaansrecht als organisatie. Maar zorg dat het voldoet aan een aantal vereisten.
- Ambitieus en richtinggevend
- Concreet en meetbaar
- Activeert en spreekt tot de verbeelding.